Виховна система Перегінської ЗОШ №2 складається із багатьох компонентів, основними з яких є:
1) індивідуально-груповий (адміністрація, учні, класні керівники, вчителі-предметники, батьки, психолог, соціальний педагог тощо), важливою частиною якого є учні: з одного боку, вони – повноправні суб’єкти свого розвитку, життєдіяльності шкільного колективу, створення виховної системи, а з іншого боку – об’єкти продумано-сфокусованого і мимовільного впливу в процесі спільної діяльності, що культивується в шкільному колективі;
2) функціонально-діяльнісний виконує роль головного чинника, котрий забезпечує впорядкованість і цілісність виховної системи; містить у собі сукупність педагогічних технологій, які використовуються у навчально-виховному процесі, виховні функції, керування і самоврядування виховної системи;
3) комунікативний показує, наскільки швидко розвиваються міжособистісні стосунки, формуються індивідуальні і групові ціннісні орієнтації в умовах певного внутрішнього і зовнішнього середовища функціонування та розвитку шкільного колективу та його учнів, яке нерозривно пов’язане з визначенням місця і ролі класу у виховному процесі школи;
4) діагностико-результативний включає в себе такі елементи: критерії, показники і результативність виховної роботи; форми, методи і прийоми вивчення, аналізу й оцінки функціонування виховної системи;
5) ціннісно-орієнтований (мета, принципи виховання) є основою функціонування і розвитку виховної системи школи; спрямований на реалізацію основних завдань у виховній роботі і має своє відображення у планах виховної роботи школи та класів з охопленням всіх напрямків виховання: патріотичне, правове, моральне, художньо-естетичне, трудове, фізичне, екологічне, превентивне та включають у себе календарні, традиційні шкільні свята, заходи, конкурси, міські заходи щодо втілення національних програм.
Пріоритетними питаннями реалізації завдань розвитку виховної системи школи є:
- процес становлення, вивчення, розвиток виховних систем учнівських колективів;
- якісне перетворення системи виховних заходів в школі на основі принципів гуманістичного виховання;
- створення умов для розвитку особистості учня та активного включення його в діяльність та соціум;
- спрямування діяльності навчального закладу на актуалізацію гуманістичного потенціалу навчального процесу;
- актуалізацію завдань сімейно-родинного виховання;
- формування у учнів української ідентичності та дбайливого ставлення до культурної та історичної спадщини країни, сприяння розвитку національної, козацької культури, культури національних меншин;
- організацію діяльності класних керівників з виховання толерантної особистості учнів;
- оптимальне використання виховних можливостей школи, поглиблення рівня інтегративних процесів по створенню цілісного збагаченого освітнього середовища;
- психологічне забезпечення виховного процесу;
- впровадження заходів щодо реалізації інклюзивної моделі освіти в школі;
- реалізацію завдань громадянського виховання засобами включення учнів у природозахисну, екологічну, волонтерську, проектну діяльність;
- створення умов для особистісно-професійного самовизначення педагогів в гуманістичній позиції, підвищення рівня професійної компетентності педагогічних кадрів щодо реалізації завдань виховання, проектування виховної роботи в школі, впровадження психолого-педагогічних технологій саморозвитку особистості учнів;
- подальший розвиток спорту, туризму, органів учнівського самоврядування, прес-центру, інтелектуального руху в школі.
Головним завданням по реалізації шкільної Програми “Виховання” вважається організація виховної діяльності з учнями за напрямками визначеними Програмою:
- “Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави”,
- “Ціннісне ставлення до людей”,
- “Ціннісне ставлення до природи”,
- “Ціннісне ставлення до мистецтва”,
- “Ціннісне ставлення до праці”,
- “Ціннісне ставлення до себе”,
- “Ціннісне ставлення до свого фізичного “Я”,
- “Ціннісне ставлення до свого психічного “Я”,
- “Ціннісне ставлення до свого соціального “Я”.
Отже, виховна система передбачає формування комунікативного, інтелектуального, морального, естетичного і фізичного потенціалу кожного учня, який має володіти цілісною системою знань про навколишній світ, практичними уміннями і навичками, засобами творчої діяльності, прийомами та методами самопізнання та саморозвитку, ціннісним ставленням до себе, соціуму та навколишнього середовища.
Виховна система школи грунтується на загальнолюдських, вічних моральних цінностях.
Такими в школі є наступні поняття:
- •Земля – спільний дім людства, вступаючи в нову цивілізацію ХХІ століття. Земля людей та живої природи.
- •Вітчизна – єдина, унікальна для людини Батьківщина, наділена долею, яка передалась від його предків.
- •Сім'я – первинна структурна одиниця суспільства, перша людська спільнота людини та природне середовище її розвитку.
- •Праця- основа людського бутя, вид діяльності, який виділив людину із живого світу, адекватний сутності людини.
- •Знання – результат різноманітної і першза все творчої діяльності, могутній засіб розвитку особистості.
- •Культура – духовне багатство, накопичене розвитком людських цивілізацій.
- •Мир – спокій та злагода між людьми, народами та державами, головна умова існування Землі та людства.
- •Людина – найвища, абсолютна цінність, об'єкт, суб'єкт та результат виховної системи школи.
Головна мета:
- Формувати творчу особистість, освічену, здатну до самореалізації та самовдосконалення, яка вільно володіє іноземними мовами, легко адаптується в умовах мовної інтеграції;
- Виховати свідомого громадянина України, який поважає історичне минуле свого народу і толерантно ставиться до культурних та національних здобутків інших народів;
- Створити умови для соціалізації учнів, утвердження їх як особистостей, включення в суспільне життя як активної дійової сили;
- Формування в учнів особистісно-ціннісне ставлення до подій суспільного життя.
- •Забезпечення комфортних умов для розвитку творчих здібностей учнів, реалізації їх природних потенцій, прагнення і здатності до духовного зростання;
- •Створення системи мовної освіти, що забезпечує обов’язкове оволодіння учнями державною мовою, можливість опанувати рідну і вивчити іноземні мови;
- •Виховання через мовну культуру як засіб пізнання соціального досвіду і культури людства, спілкування зі світом, інтелектуального і духовного зростання;
- •Пріоритет гуманітарної культури, загальнолюдських духовних цінностей як основи розвитку особистості; головні цінності: Людина як самоцінність, Праця, Інтелект, Освіченість, Добро, Віра, Толерантність;
- •Розвиток і задоволення моральних, інтелектуальних, мовних, естетичних запитів та інтересів у процесі активної творчої діяльності;
- •Формування мовного іміджу інтелектуальної особистості;
- •Зв’язок вивчення української мови з вихованням національної свідомості та патріотизму;
- •Різнопланова інтелектуальна підготовка особистості, яка сприяє орієнтації в суспільстві, вирішенню життєвих проблем.
- •Принцип гуманізації та демократизації;
- •Принцип самореалізації особистості вчителя та учня в різних видах творчої діяльності;
- •Принцип мовної інтегрованості(мовного діалогу культур: української, англомовної);
- •Принцип інтеграції навчальних занять, позаурочного спілкування та діяльності клубів; узгодження освітніх і дозвіллєвих заходів;
- •Принцип реалізації індивідуальних здібностей особистості через колективну творчу діяльність;
- •Принцип ігрової діяльності як основної частини дозвілля школярів;
- •Принцип природо відповідності(врахування вікових особливостей) та культуро відповідності (забезпечення культурної спадкоємності поколінь).
- •Організацію цікавої позакласної діяльності.
- •Розвиток співпраці між молодшими і старшими учнями,між учнями і вчителями,між педагогами і батьками учнів.
- •Організацію роботи гуртків.
- •Використання інноваційних технологій в процесі виховної роботи.
- •Шкільну психологічну службу.
- •Організацію діяльності учнівського самоврядування.
- •Організацію самоосвіти педагогів.
- •Розвиток професійної компетенції класних керівників.
- •Співпрацю з місцевою громадою та позашкільними закладами.
- •Залучення батьків до творчої діяльності,використання в роботі їх досвіду.
- Матеріальну базу.
- Реалізація індивідуального підходу до особистості;
- Забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості відповідно до її інтересів та суспільних вимог;
- Виховання національної свідомості, любові до рідної землі, родини,свого народу,держави;
- Формування мовної культури,оволодіння і вживання української мови як духовного коду нації;
- Сприяння набуттю дітьми та учнівською молоддю соціального досвіду, успадкуванню ними духовних надбань українського народу;
- Забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, старших за себе, турбота про молодших і хворих;
- Виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;
- Охорона, зміцнення фізичного, психічного та духовного здоров’я;
- Забезпечення базової культури, гармонізація відносин особистості з природою;
- Спонукання зростаючої особистості до протидії проявам аморальності, правопорушенням, бездуховності, антигромадські діяльності.